برای من خیلی مواقع پیش آمده که اطلاع دقیق تری از یک قطعه سخت افزاری را لازم داشتم ولی نتونستم پیدا کنم. اما امروز با یک سایتی آشنا شدم که برای من جالب بود، سایت دانشنامه قطعات سخت افزاری (WikiDevi) که با هدف پیدا کردن اطلاعات یک قطعه سخت افزاری، با آن آشنا می شویم .

ابتدا به آدرس زیر می رویم :

https://wikidevi.com

دانشنامه سخت افزار

حال در قسمت Search نام سخت افزار موردنظر را نوشته ودکمه Go را می زنیم تا نام قطعه در دیتابیس پیدا شود و مستقیما اطلاعات مربوط به آن قطعه را نمایش دهد(این امکان وجود دارد که قطعه ای را در لیست نداشته باشد) ولی اگر روی دکمه Search کلیک کنیم یک لیستی از قطعاتی که مشابهت اسمی دارد را برای ما نمایش میدهد. بعنوان مثال من تمایل دارم که بدانم نام Chipset کارت شبکه D-Link Dwa-125 چیست و چند مدل از این قطعه ساخته شده است، بنابراین این نام را جستجو می نمایم و اطلاعات مانند تصویر زیر ظاهر می شود :

دانشنامه سخت افزار

در سمت راست اطلاعات کاملی از قطعه ، نمایش داده می شود.البته هدف من پیدا کردن نام چیپ این کارت شبکه بود که در تصویر مشخص است :

دانشنامه سخت افزار


با توجه به تصویر، برای من مشخص شده که کارت شبکه در مدل rev A1 دارای چیپ RaLink RT3070 است. اما به تصویر زیر توجه نمایید :

دانشنامه سخت افزار

همانطور که مشاهده می کنید، در تصویر مشخص است که کارت شبکه D-Link Dwa-125 دارای پنج مدل است A1,A2,A3,B1,D1 که اگه روی مدل rev A3 کلیک نماییم و به نام چیپ دقت کنیم می بینیم که در مدل A3، چیپ RT5370 بکار برده شده است که البته دانستن این جزئیات از یک سخت افزار با توجه به هدفمان ، جذاب می شود.

در اینجا بهتر است این هدف را برای خودمان مشخص کنیم تا بهتر متوجه مطالب شویم.بعنوان مثال من علاقه مند به H.a.c.k در محیط وایرلس هستم پس احتیاج به کارت شبکه مناسب دارم.( قابل توجه است که در هنگام خرید نه فروشنده از جزئیات خبر دارد و نه برخی جزئیات بر روی بسته بندی سخت افزار ذکر می شود.)

کارت شبکه مناسب این هدف با توجه به مثال گفته شده:

  • Ralink RT3070: چیپ خوبی هست. درایور Patch شده برای H.a.c.k داره و به راحتی در لینوکس نصب میشه. برای استفاده های معمولی هم مناسب هست.
  • Ralink RT5370 : مزخرفترین چیپ موجود هست. نصبش کلی دردسر داره. درایور Patch شده نداره پس برای H.a.c.k خوب نیست.

  • امیدواریم مطالب مورد قبول واقع شده باشد.