موتور جستجوی قوی پیکر و قدرتمند گوگل روزانه توسط میلیونها نفر در سراسر دنیا در راستای کسب اطلاعات و جستجوی داده ها در فضای وب مورد استفاده قرار میگیرد. اما به راستی چه تعداد از کاربران از قدرتها و ترفندهای جستجوی این موتور جستجوی غول پیکر با خبر بوده و از آن استفاده بهینه میکنند؟ بگذارید شما را با چند نمونه از این ترفند های جستجو آشنا کنیم.


زمانی که صحبت از جستجوی داده ها و مطالب بر روی فضای سایبری و اینترنت به پیش می آید، ناخودآگاه انگشتان کاربران بر روی صفحه کلید میلغزد و Google.com در نوار آدرس وارد میشود.

بدون شک امروز گوگل جزو قدرتمند ترین – و شاید قدرتمند ترین – موتورهای جستجو در سراسر دنیا است که روزانه میلیونها بار مورد ارجاع قرار میگیرد. در حالی که قشر عظیمی از کاربران تنها به وارد کردن کلید واژه ها در این موتور جستجو بسنده میکنند، اما حرفه ای ها از تمامی ابزارهای این موتور جستجو استفاده بهینه میکنند.

سوال اینجا است که آیا شما نیز از ترفندها و ابزارهای جستجوی حرفه ای در گوگل استفاده میکنید یا خیر؟ اگر نه، بگذارید شما را با مهمترین ترفند ها و ابزارهای جستجوی پیشرفته در گوگل آشنا سازیم:

ترفند جستجو در گوگل

– ماشین حساب حرفه ای گوگل

شاید بسیاری از شما تا به حال نشنیده بودید که گوگل صاحب یک ماشین حساب نیز هست! و بهتر است بدانید که این ماشین حساب نه یک نمونه معمولی و برای محاسبات ابتدایی است، بلکه قادر است محاسبات لگاریتمی پیچیده را نیز صورت دهد. این ماشین حساب ثابت هایی نظیر e و pi را میشناسد و توابعی نظیر Sin و Cos را نیز شناسایی کرده و محاسبه میکند. حتی میتوان با استفاده از گوگل اعداد را به کدهای باینری ترجمه کرد:


– جستجو در دل یک وب سایت مشخص

با استفاده از کلید واژه "Site:" در فیلد جستجوی گوگل و سپس اضافه کردن سایت مورد نظر خود، میتوانید نتایج جستجو را منحصر به وب سایت مورد نظر کنید. برای مثال اگر نام "site: edabir.blog.ir" را بعلاوه مثلا کلید واژه شبکه جستجو کنید، نتایج جستجو تمامی موارد مربوط به این کلید واژه از وب سایت خواهد بود:


– تبدیل مقیاسها به یکدیگر

تبدیل مقیاس های مختلف از جمله مقیاسهای اندازه گیری یا نرخ برابری ارزها به سادگی در گوگل امکانپذیر است. فرمت این جستجو به این ترتیب است:  <amount> <unit 1> in <unit 2>

برای مثال اگر به دنبال تبدیل 6 پوند وزن به کیلوگرم هستید کافی است جستجو را به ترتیب زیر شکل دهید:

6 pound in kilogram



– ساعت محلی و ناحیه های زمانی

جستجوی عبارت <time> in <place> منجر به نمایش ساعت محلی در شهر یا کشور مورد نظر شما خواهد بود. برای مثال نتیجه جستجوی زیر را در تصویر میبینید:



– ترجمه فوری و سریع کلمات و عبارات

راهی سریع برای ترجمه عبارات و کلمات، جستجوی آنها با این فرمت است: <translate <word> to <language>.

برای مثال میتوانید ترجمه sequence به فارسی را به این ترتیب بیابید:



– جستجوی تعریف یک واژه یا اصطلاح

اما صرف نظر از معانی واژه ها، میتوانید تعریف آنها یا سایر اصطلاحات را نیز از گوگل جستجو کنید. در واقع فرهنگ لغت گوگل و عملکرد آن به شما اجازه میدهد که با وارد کردن کلید واژه Define: به همراه واژه یا عبارت مورد نظر خود، تعاریف آن را بیابید:


– جستجو برای نوع خاصی از فایل

اگر میدانید که به دنبال یک فایل از نوع PDF یا Word یا هر نوع دیگری هستید، میتوانید جستجوی خود را به شکلی حرفه ای محدود کنید. فرمت این جستجو به این ترتیب است: filetype: pdf. برای مثال:



– پیش بینی وضع هوا

کافی است نام شهر مورد نظر خود را به همراه کلیدواژه forcast در گوگل جستجو کنید، در نتیجه گوگل وضعیت آب و هوای شهر مورد نظر را در حال حاضر، بعلاوه وضعیت بارندگی و رطوبت و سرعت وزش باد به همراه پیش بینی هفته آینده وضع هوا از Weather Channel برای شما نمایش میدهد:

تربت حیدریه


– استثناء کردن یک واژه در جستجو

شاید برای شما نیز پیش آمده است که در جستجوی خود لازم داشته اید که یک واژه را مستثنی کنید. برای مثال کلید واژه Apple را بدون iPhone جستجو کنید. در این صورت تنها کافی است که بین کلید واژه اصلی و واژه استثناء یک علامت منفی (-) قرار دهید. برای مثال: Apple –iPhone

اپل

– محدود کردن زمان جستجو با ابزار تاریخ گوگل

اگر به دنبال موضوعی خاص در اینترنت میگردید که نیاز به محدود کردن زمان آن دارید – برای مثال به دنبال تمامی مطالب مرتبط با ان موضوع طی یک هفته اخیر هستید – کافی است از ابزار درونی گوگل استفاده کنید. برای اینکار بعد از جستجوی واژه مورد نظر، بر روی Search Tools کلیک کرده و سپس بر روی فیلد تعیین زمان، محدودیت زمانی خود را برای جستجو تعیین کنید:

قیمت بنزین


همانگونه که مشاهده میکنید، گوگل ابزارهای قدرتمندی برای سهولت و سرعت و دقت در جستجو در فضای اینترنت دارد. ابزارهایی که اغلب کاربران یا از آنها بی اطلاع هستند و یا اینکه چندان توجهی به آنها ندارند، اما واقعیت این است که کاربرد این ابزارها در موقعیت های خاص میتواند دقت و سرعت جستجوی شما را تا حد ممکن افزایش دهد. پس با گوگل حرفه ای برخورد کنید!



منبع : سایت گوگل،سایت خبری تابناک