چگونه باید متوجه شویم که ISP ما در راه سرعت دانلود و آپلود ما محدودیت ایجاد کرده و آیا اینکه یکسری از ترافیک‌های خاص را ممنوع نموده و درگیر آنچه به اصطلاح «شکل دهی به ترافیک» نامیده می‌شود –Traffic Shaping – شده است یا خیر؟ این موضوعی است که بسیاری از کاربران ‌دغدغه آن را دارند و به هر حال دانستن آن خالی از لطف هم نیست.

این روز‌ها کاربران ایرانی در بسیاری از موارد از سرعت پایین اینترنت ناراضی بوده و شکایت می‌کنند؛ موضوعی که باعث می‌شود برخی از کاربران اینترنت مجبور به تغییر دادن خدمات‌رسان اینترنت خود یا‌‌ همان ISP خود شوند.

شاید برای بسیاری از کاربران جالب باشد که بدانند ‌آیا ISP آن‌ها محدودیت‌هایی بر سر راه دانلود و آپلود آن‌ها ایجاد می‌کند‌ و اگر این گونه است این محدودیت‌ها در چه نقطه و مسیری از اینترنت است؟

پاسخ این پرسش را می‌توانید با ‌ابزار تحت وب Glasnost که یک پروژه طراحی شده از سوی مؤسسه سیستم‌های نرم افزاری Max Planck هست، پیدا کنید؛ ابزاری که برای نشان دادن محدودیت‌های ایجاد شده توسط ISP و گزارش آن‌ها در مدت زمانی تقریبا کوتاه طراحی شده است.

با ورود به صفحه این وب سایت توضیحاتی در خصوص چگونگی انجام آزمایش و مسائلی که پیش از آن باید انجام شود به مخاطب داده شده است. با فشردن یک دکمه شما می‌توانید با انتخاب نوع آزمایش مورد نظر خود جزئیات چگونگی ارائه خدمات از سوی ISP خود را پیدا کنید:
تست isp

هرچند در صفحه خود نرم افزار توضیح داده ‌که هر کدام از آزمایش‌ها‌ جداگانه نزدیک هشت دقیقه به طول می انجامد اما آزمایش ما برای فهمیدن محدودیت‌های دانلود و آپلود P2P نزدیک پنج ‌دقیقه بیشتر زمان نبرد:

تست isp

پس از انجام آزمایش، این ابزار توضیحاتی در خصوص نتیجه آزمایش صورت گرفته به کاربر ارائه میکند. در صورتی که سیستم در حال دانلودکردن باشد، همان گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آزمایش اعلام می‌کند که تست دانلود با مشکل مواجه شد و از کاربر درخواست می‌کند که با متوقف کردن همه دانلود ها اقدام به انجام مجدد آزمایش کند:

تست isp

همچنین با در اختیار قرار دادن یک لینک جداگانه، این ابزار به کاربر این امکان را می‌دهد که از جزئیات کامل آزمایش صورت گرفته با اعداد و ارقام به دست آمده کسب اطلاع کند که در نوع خود شمای ویژه ای از درک سرعت واقعی اینترنت شما در آپلود و دانلود را ارائه می‌کند:

تست isp

در پایان اینکه این ابزار تحت وب به شما کمک می‌کند که محدودیت‌های احتمالی ایجاد شده از سوی ISP خود را به ویژه در زمانی که سرعت پایین اینترنت کلافه‌تان کرده است، درک نموده و در صورت لزوم با تماس با پشتیبانی ISP موضوع را به اطلاع آن‌ها برسانید.

این ابزار به خوبی به کاربران کمک می‌کند که در مقایسه خدمات رسانی ISP‌ها بهترین گزینه را برای اتصال به دنیای وب برای خود برگزینند.

http://broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php

 

 


منبع: تابناک